Diversos autors atribueixen
l’origen d’aquests exercicis a Zhong Li (Chung-li Ch’üan) de la dinastia
Tang (618-907).
La descripció del grup de 8 exercicis assegut, apareix per primer
cop a Zhongli Baduanjinfa, apèndix de Xiuzhen Shishu (Deu Textos per
al Estudi de la Realitat), inclòs al Cànon Taoista (Daozang,
TT 263, fascicle 125, juan 19), datat cap al segle XII. L’origen d’aquests
exercicis l’indica una introducció escrita per Zeng Zao, lletrat mort
pels vols de 1150 i autor d’una enciclopèdia sobre alquímia
interna (el Daoshu). Els 8 exercicis de Zhong Li van ser, segons ell, gravats
sobre un mur de pedra per la mà del Mestre Lü (Lü Dongbin);
així van ser transmesos al món.
Es diu que Zhong Li ve ser el mestre del ancestral Lü. Aquest, al
seu torn, va ser el precursor del Taoisme de la Realitat Completa, escola
de la qual en formà part Chang San-feng a qui s’atribueix l’origen
del Tai chi chuan.
Els exercicis de les 8 peces del brocat s’ha de considerar com un sincretisme
de tècniques gimnàstiques, d’absorció de l’alè,
de visualització i d’alquímia interna. És una sèrie
senzilla que suposa una transició, per una banda, de les tècniques
d’absorció de l’alè i els diversos procediments psicofisiològics
dels Tang i, per l’altra banda, al sistema d’alquímia interior dels
Song.
“La llegenda atribueix a Yue Fei (1103 d. C.) la posada a punt del Baduanjin
dret en l’època Song, encara que, en aquesta dinastia, tot sembla
haver-ho inventat aquest personatge: arts de llança, bajiquan, grapa
del àguila, qinna, xingyiquan, etc. El cert és que el Baduanjing
taoista va penetrar al monestir de Shaolin en els temps dels Song, a partir
d’un text conegut com a She Sheng Yaoyi. Es pot dir que, en la tradició
budista Shaolin, el Baduanjin va passar a dir-se Yijinjing Shi’er Duanjin
(12 exercicis de seda d’acord amb el clàssic de transformació
de tendons), però que només és una manera diferent de
comptar les accions i gestos rituals. No puc assegurar-ho, però crec
que la successió va ser, si fa o no fa, així: a l’any 1624 va
passar de mans taoistes a budistes, gràcies al continu intercanvi de
coneixements entre les dues escoles. Durant la dinastia Qing (1644-1911) es
va anar transmetent entre els mestres budistes en la forma del manuscrit titulat
“Yijinjing” (Clàssic de la transformació dels tendons). Contenia
els següents capítols: teoria general del yijinjing; tractat
de l’enfortiment interior; enfortiment interior del heroi místic; vuit
exercicis de seda per a l’enfortiment extern del heroi místic; gràfic
de les dotze postures. Al 1854, un home anomenat Wang Zuyuan, que residí
tres mesos a Shaolin, va veure aquest text i hi va reconèixer
els exercicis taoistes de Baduanjin. Va renovar el text i publicà
el Neigong Tushuo (explicacions i gràfics de l’exercici intern). D’aquí
se’n van extreure els vuit exercicis de peu dret que s’han transmès
intactes fins als nostres dies.
El Baduanjin a peu dret es va fer molt famós a partir de 1926,
quan W. C. Wang i Gunsun Hoh el van publicar en un diari de Shangai i va
fer furor entre els practicants de Taiji i Wushu. Tothom en parlava i l’incloïa
als currículums d’arts marcials. D’aquí ve la seva fama. Per
cert, en la dècada dels anys 30 i 40 hi va haver un grup de taoistes
relacionats amb la tradició alquímica i d’energètica
que van publicar dos periòdics amb poemes, explicacions, metodologies,
etc. sobre “estudis immortalistes, dirigits per Chen Yingning, un mestre
taoista d’especial transcendència, encara força desconegut a
Occident.
En fi, el Baduanjin va arribar a ser tan famós que es diu que era
el Qigong que practicaven el mateix Mao Zedong i Zhou Enlai. De fet va ser
un dels primers exercicis rehabilitats a la dècada dels 50, si bé
desposseït del seu contingut taoista i adaptat al missatge socialista
de la Xina del moment.” (Jordi Vilà Lista de Correo de Taiji 19/01/2001)
Les vuit peces del brocat a peu dret
Hi ha moltes variacions dels
vuit exercicis, en especial de la forma de peu dret que és la més
popular. És important d’entendre la seva intenció, la seva
arrel. Si comprenem aquesta intenció entendrem qualsevol de les seves
variants i la seva execució serà efectiva. La pràctica
dels exercicis requereix relaxació, suavitat i certa perfecció.
La respiració ha de ser lleugera i acompanyar els moviments. Les variacions
han de anar d’acord a la nostra capacitat per a avançar gradualment.
La descripció que segueix de les vuit peces del brocat a peu dret
s’adapta a la forma senzilla publicada per la Comissió d’Esports Nacional
de Xina que expliquen molt bé, amb diferents matisos, els autors
Sifu Sebastián González, qui l’ensenya segons la tradició,
i Yves Requena.
Segons el nostre nivell i objectius n’accentuarem uns aspectes o altres
en la seva pràctica, gimnàstica, visualització, etc.
Sostenir el cel amb les mans regula les tres llars
Reposem un moment en la posició
de Wu Chi. A peu dret, amb els peus separats l’amplada de les espatlles i
els malucs lleugerament basculats, ens ajudem amb una lleu flexió
de cames. Somriem des del cor (figuradament) i prenem consciència del
nostre centre de gravetat quatre dits per sota del melic.
Ens ajupim lleugerament, amb
l’esquena recta i sense treure les natges. Creuem les mans davant del abdomen
amb els palmells cara enlaire.
Elevem alhora les mans i el cos. La respiració baixa fins a l’abdomen.
Els pulmons s’omplen al mateix temps que pugem aspirant. Al arribar al pit
els palmells giren cap a nosaltres per orientar-se cap al cel.
Continuem aixecant els palmells
al mateix temps que elevem els talons. Finalment aguantem el cel totalment
estirats, mentre enfonsem les puntes dels peus a la terra.
Procurarem que, en aixecar les
mans, aquestes quedin en angle recte en relació als braços
i que aquests estiguin rectes.
Relaxem la musculatura de les
espatlles, braços i coll. La pelvis bascula i l’esquena s'estira recta.
Fem intenció d’empènyer
cap amunt.
Poc a poc obrim els braços
cap als costats com si fóssim un ocell que desplega les ales, en un
cercle ampli; mentrestant espirem lentament buidant els pulmons de dalt cap
a baix al ritme dels braços.
Repetirem aquest exercici un
nombre fix de vegades; 6, 9, 24, 36 segons la planificació de la sessió.
La respiració mai ha
de ser forçada, per la qual cosa la velocitat de l’exercici dependrà
de la respiració i no al contrari.
Aquest
exercici activa la circulació del triple escalfador (Sanjiao), un òrgan
definit en la MTC, sense correspondència física que té
per objecte sintetitzar i distribuir l’energia (Qi) al cos. El triple escalfador
té tres àrees o llars, el cremador superior, situat sobre el
diafragma i relacionat amb la respiració, el cremador mitjà,
situat en la zona del estómac i relacionat amb la digestió,
i el cremador inferior situat en la zona pelviana i relacionat amb l’eliminació.
En l’àmbit de la respiració
desenvolupem una respiració completa: abdominal, toràcica i
clavicular.
També fem un estirament
del teixit conjuntiu (fàscia) que subjecta els òrgans interns
els quals reben un massatge suau, i dels tendons. Notem com s’alliberen els
bloqueigs produïts per la tensió acumulada, gràcies a
l’acció integral d’ossos, tendons, músculs i òrgans.
Variació
Hi ha una forma més senzilla
de fer aquest exercici. Comencem de la posició de ferms i aixequem
les mans pels costats fins a encarar les puntes dels dits per sobre del cap.
Els canells a l’exterior. No aixequem els peus ni encreuem els dits.
Apuntar a una àguila llunyana vigoritza
la cintura i els ronyons
Fem un pas a l’esquerra
i dobleguem els genolls per adoptar la posició d’un genet. Mantenim
dreta la part superior del cos, amb les cuixes paral·leles a terra.
La pelvis basculada manté recta la columna, sense que les vèrtebres
lumbars facin flexió. Els genolls no ha de sobrepassar la punta dels
peus, en el cas contrari podem fer-nos mal.
(inhalació) Dobleguem
els braços cap al cos a l’alçada del pit, el braç dret
a la part exterior.
Estenem els dits índex i polze de la mà esquerra i tanquem
els altres dits.
Empenyem cap a l’esquerra amb la mà esquerra i obrim el colze dret
cap a la dreta, el colze a l’altura de les espatlles. La mà dreta tensa
l’arc.
Eixamplem el pit i mantenim els ulls fixos a la mà esquerra, la mirada
apunta a la llunyania a través del dit índex.
Només girem el
coll i el cap. El tors roman orientat cap a davant. La cintura no gira.
Els moviments de les diferents
parts del cos han d’estar coordinats i tenir una certa simetria.
(exhalació) Tornem
al centre, els braços encreuats, però ara l’avantbraç
esquerra per fora. Alhora elevem els genolls gairebé fins a estirar-los.
Seguim amb l’exercici cap la dreta, de forma simètrica.
Encadenem algunes repeticions
cap a l’esquerra i cap a la dreta.
Aquest
exercici millora la respiració i les funcions circulatòries.
Pel moviment dels braços i l’extensió dels dits índex,
l’exercici tonifica els meridians dels pulmons i de l’intestí gros.
També tonifica el Qi dels ronyons i el meridià especial du
mai que passa pel ming men.
Separar les mans regula la melsa i l’estómac
Comencem en la posició inicial, Wu Chi.
(inhalem) Posem les
mans, paral·leles, a l’altura del estómac, davant nostre.
Els palmells encarats.
(exhalem) Separem
les mans: una puja per sobre del cap, el palmell cap amunt, els dits apuntant
en la direcció de l’espatlla oposada; l’altra mà baixa, el
palmell cap avall fins a quedar el braç al costat, el palmell encarat
al davant.
Aixequem la mirada
cap a la mà que està a dalt del cap.
(inhalem) Portem novament
les mans a l’altura de l’estómac, però invertint la postura
del començament, per separar-les al exhalar tot canviant a la postura
simètrica.
Tindrem la sensació
que les mans empenyen quelcom que oposa una certa resistència, però
sense posar els músculs en tensió excessiva.
Aquest
exercici regula els Qi del estómac, pàncrees i melsa. Disminueix
el yang del estómac i augmenta el yin de la melsa. Millora la digestió,
el trànsit i la circulació sanguínia.
Sacsejar el cap i balancejar les natges
dissol el foc del cor
Fem un pas a l’esquerra i dobleguen els genolls per adoptar la posició
del genet. Recolzem les mans al buit de les engonals, els polzes cap enrere.
Fem flexió amb el tronc cap endavant posant-lo horitzontal. L’esquena
ha de mantenir-se recta.
(inhalem) El tronc
fa un arc de cercle cap a l’esquerra, al mateix temps carreguem el pes dels
cos a la cama esquerra, que continua flexionada, mentre la dreta s’estira;
l’espatlla dreta es tomba cap endarrere per tal d’estirar tot el costat
dret: el braç esquerra resta doblegat i el dret s’estira al mateix
temps que la mà dreta s’eleva una mica.
El cap, el tronc
i la cama dreta queden en línia; la vista es dirigeix a la punta del
peu dret, però no s’inclina el cap. Mantenir la postura un moment.
(exhalem) Retornem
al centre per repetir l’exercici cap al cantó dret.
En inhalar, el pulmó del costat que correspon a la cama flexionada
absorbeix el “foc del cor”. En exhalar, aquest foc ja refredat pel pulmó,
s’expulsa a l’exterior. Aquest exercici “disminueix el yang i nodreix el
yin”, assossega el cos i l’esperit. Adequat per a estats d’estrès.
Mirar enrere prevé
les cinc debilitats i les set nafres
Comencem
en la posició inicial, Wu Chi, a la que hem tornat desprès de
l’exercici anterior (inhalem).
(exhalem)
Sense girar la cintura ni el pit, girem el cap a l’esquerra tant com ens
sigui possible; desprès, quan haguem arribat al límit de la
rotació cervical la prolonguem amb el raquis tirant l’espatlla esquerra
cap endarrere, però sense que la pelvis acompanyi aquest moviment.
Acabem amb una lleugera rotació dels malucs a l’esquerra per permetre
que la vista vagi enrere. El cap ha girat sobre un eix perfectament vertical:
la mirada es dirigeix en horitzontal cap a l’infinit, i ha descrit un angle
exacte de 180º (inhalem).
(exhalem)
Tornar poc a poc a la postura inicial, la mirada cap endavant, sempre acompanyant
el moviment; aquest moviment es farà rectificant primerament la pelvis,
desprès les espatlles i finalment el coll.
Fem el mateix
exercici cap a la dreta.
Tocar els peus amb les dues mans vigoritza la cintura
i els ronyons
Des de
la posició inicial ens ajupim lleugerament, amb l’esquena recta i sense
treure les natges.
(inhalem) Elevem els braços lateralment per damunt del cap fins
a enfrontar els palmells. Girem els palmells cap endavant. La ment es dirigeix
al hui yin (perineu). S’ha de mantenir recte l’esquena fent una retroversió
de la pelvis.
(exhalem
per la boca) Les mans baixen amb els braços estesos, per davant del
cos, fins a agafar els dits dels peus (si cal dobleguem els genolls). L’esquena
recta en la mateixa línia de braços i mans. Estirem lleugerament
els dits dels peus. Ens concentrem en el chan qiang (extrem del còccix),
l’esquena recta a fi de permetre la circulació de l’energia fins
al bai hui (la coroneta, l’extrem superior del cap situat en una línia
imaginària que unís les dues orelles).
(inhalem)
Redrecem el cos i deixem reposar les mans recolzades als ronyons, ens centrem
en el ming nen (a l’esquena, entre els ronyons).
(exhalem)
Estirem el tors lleugerament cap endarrere mentre elevem la mirada cap al
cel i exhalem amb la boca oberta.
L’energia vital jing s’emmagatzema a la regió renal, punt ming men.
Dirigim la concentració successivament a ming men, hui yin i chang
qiang, procés que es descriu com “invocar-la al seu lloc de residència
i fer que baixi”.
Punys tancats i ulls
encesos augmenten la força muscular
Fem un
pas a l’esquerra i dobleguem els genolls per adoptar la posició del
genet. Mantenir dreta la part superior del cos, amb les cuixes paral·leles
a terra. La pelvis basculada manté recta la columna sense flexionar
les vèrtebres lumbars. Els genolls no han de sobrepassar la punta
dels peus, en el cas contrari en podem fer mal.
(inhalació) Dobleguem els braços
cap al cos a l’altura de la cintura, els punys tancats, amb el dors de la
mà cap a baix, i relaxats. La vista es dirigeix cap a davant, els
ulls ben oberts.
(exhalació)
Despleguem el braç esquerra cap a davant mentre cloem ben fort el
puny, el cercle format per polze i l’índex queda mirant al cel. El
puny clos amb força i la mirada, ferotge, centrada en un punt imaginari
al horitzó. Els músculs de la cara, del coll i de les espatlles
han d’estar relaxats.
Repetim
el moviment amb el puny dret.
(inhalació)
Relaxem la mirada i els punys mentre el braç torna a l’altura de
la cintura. (exhalació) Despleguem el braç dret.
El qi del fetge “eixampla el yang i desplega el yin”. Es regula l’energia
generada amb els exercicis precedents transmetent-la als músculs.
Elevar-se sobre
la punta dels peus regula els sis meridians majors
Comencem
en la posició inicial. Mantenim ben alineats el cos i el cap.
(inhalació)
Ens elevem poc a poc sobre la punta dels peus empenyent amb la part més
alta del crani cap al cel. El mentó queda recollit cap al coll.
(exhalem)
Baixem sense arribar a posar la planta a terra. Pugem un altra vegada fins
a nou cops. Això es compta com un cicle.
Es pot
començar amb la repetició de tres cicles i arribar a nou.
En acabar
pot ser convenient estirar els bessons. Per fer-ho aixecarem una mica una
de les cames i estirarem els dits del peu cap a nosaltres tant com puguem,
empenyent el taló cap endavant. Després farem el mateix amb
l’altra cama.
Distribueix l’energia per tot el cos.