|
Presentació | Salut | Forma bàsica | Exercicis | Salutació | Tantien | Marcial | Estils | Llinatge |
En el temps que duc practicant el Tai Chi he observat que hi ha
molta gent que s'apropa a aquest art a la recerca d'un exercici suau relacionat
amb un concepte de l'Orient potser més proper al budisme que al taoisme
i, en tot cas, amb opcions no violentes de la vida.
Fóra interessant esbrinar per quina raó ens
apropem al Tai Chi; de ben segur sorgirien raons relacionades amb l'estètica,
la salut, el treball energètic i, en algun cas, amb el seu caràcter
marcial.
No és la meva intenció establir en aquestes
línies quin és l'estil de vida del Tai Chi. Suposo que els
conceptes dels mestres Peter Yang i Pedro València poden ser una mica
divergents encara que beguin de fonts similars i els dos ensenyin el Tai
Chi.
En relació a la forma, l'aplicació marcial de
les posicions en el Taiji ens permet dirigir l'energia d'una manera que s'ha
demostrat eficaç per a la salut i no només per al combat. És
una manera peculiar de canalitzar l'energia del Taijiquan. Aquesta visualització
ha estat substituïda en alguns casos per altres formes amb l'objectiu
de desvincular l'esmentat Art del seu aspecte marcial; tanmateix, l'ensenyament
tradicional, que també s'ha revelat d'una eficàcia terapèutica
singular, és marcial.
Desitjo també fer una crida d'atenció sobre
la importància de la pràctica dels tui shous (mans que empenyen).
Encara que és cert que la pràctica de la forma (kuen) per ella
mateixa comporta beneficis terapèutics, si renunciem a la pràctica
dels tui shous ens estarem perdent una de les característiques que
diferencien el Tai Chi de la Meditació, el Chi Kung o el Hatha Yoga.
És als tui shous on s'apliquen les posicions de la
forma. És la manera més ràpida d'aprendre què
vol dir "estar centrat a Tantien", "estar arrelat", "deixar que el chi flueixi
a través dels tendons", "no fer força". I també d'observar
els nostres errors.
En començar a practicar els tui shous, especialment
si ho fem amb algú que tingui un nivell més elevat, tindrem
la sensació de ser rígids i estar oxidats. L'aprenentatge és
aparentment molt lent, haurem de desenvolupar la nostra sensibilitat i actuar
relaxats. De mica en mica farem nostre el principi de la suavitat i el chi
començarà a fluir de forma lliure des dels peus, dirigit per
la cintura, a través dels braços.
La pràctica d'aquests exercicis requereix un nivell
mínim i demana relaxació, concentració, intenció
i un treball molt exigent de les cames, els braços, la cintura...
que és l'aplicació dels principis desenvolupats a la forma.
Pot ser que no ens interessi en absolut aprendre Tai Chi amb
la finalitat de combatre, ni tan sols de defensar-nos en alguna situació
violenta hipotètica. Tanmateix, el Tai Chi desenvolupa d'una manera
molt eficient el treball del Chi a través d'aquests exercicis, unint
el treball del Yi (ment) i el Shen (esperit). El desenvolupament de la nostra
força interna tindrà uns efectes immediats sobre la nostra
salut i la seva aplicació és tan eficient en el combat com
en la curació, i també per viure de manera més harmoniosa
amb la natura en qualsevol entorn, atès que serem més sensibles
als canvis i a les forces dominants d'una situació.
Aquest desenvolupament també es pot aconseguir amb
altres formes de treball com són la meditació assegut, encara
que el seu curs, el seu desenvolupament, les aptituds que hi calen i les
dificultats per practicar-la són diferents.
Deixo per a més endavant una reflexió sobre
la finalitat darrera de l'aprenentatge d'un art marcial i sobre l'actitud
davant els conflictes en l'esperit del Tai Chi Chuan, i també de la
seva aplicació en el joc competitiu.